Spring naar inhoud

Dienstregeling 2014 Bus

Op 5 januari 2014 gaat in de provincie Drenthe de Dienstregeling 2014 in het busvervoer in. In de nieuwe dienstregeling wordt gekozen voor het aan elkaar linken van stads- en streeklijnen en wordt er gefocust op kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer.

Onderstaande wijzigingen staan vermeld per lijn of overkoepelende categorie. Let op: niet genoemde lijnen kennen geen (grote) wijzigingen.

Supplement 1 (23 maart 2014)

Stadsdienst Assen

Lijn 1 (Marsdijk – Pittelo v.v.)
Lijn 1 is de nieuwe lijn die grotendeels lijn 4 gaat vervangen. Tussen Marsdijk en het station wordt dezelfde route als de huidige lijn 4 gereden. Vanaf het station vervolgt lijn 1 zijn weg via het centrum en de halte Nobellaan naar de Selma Lagerloflaan. Daarna wordt langs het Winkelcentrum Nobellaan en de Mr. Groen van Prinstererlaan naar Pittelo gereden. De haltes op de parkeerplaats van Winkelcentrum Nobellaan en Amstelstraat in Pittelo worden niet meer aangedaan, omdat lijn 1 met een grote bus wordt uitgevoerd en deze de genoemde haltes niet kan bereiken. Pittelo wordt via de huidige route weer verlaten en doorgereden naar de halte Selma Lagerloflaan. Vervolgens wordt via dezelfde route als op de heenweg naar station en verder naar Marsdijk gereden. Bij de halte Martin Luther Kingweg sluit lijn 1 aan op de lijnen 50 en 309 van- en naar Groningen.

Lijn 2 (Wilhelmina Ziekenhuis – Peelo – Marsdijk v.v.)
Lijn 2 is een Servicebus die vanaf het Wilhelmina Ziekenhuis via het station, centrum, Winkelcentrum Nobellaan en Noorderpark naar Peelo rijdt. Vanaf daar wordt doorgereden naar het busstation aan de Martin Luther Kingweg. Daar sluit lijn 2 aan op de lijnen 50 en 309 van- en naar Groningen.

Lijn 3 (Baggelhuizen – Winkelcentrum Nobellaan v.v.)
Lijn 3 is een Servicebus die ’s ochtends in een andere richting rijdt dan ’s middags. Vanaf het station gezien wordt ’s ochtends richting Baggelhuizen en Vredeveld éérst naar Baggelhuizen gereden. Op de terugweg wordt Vredeveld aangedaan. ’s Middags is dit andersom en wordt éérst Vredeveld en dan Baggelhuizen aangedaan. Vanaf Baggelhuizen wordt dan rechtstreeks, wel via het ziekenhuis, naar het station gereden. Deze aanpassing maakt het reizen met lijn 3 tussen het station, de NAM en tussenliggende bedrijven voor medewerkers aantrekkelijk.

Lijn 4 (Marsdijk – Kloosterveen v.v.)
Lijnnummer 4 vervalt. De dienst wordt grotendeels overgenomen door lijn 1. Er rijdt geen stadsbus meer naar Kloosterveen. Reizigers van- en naar deze wijk kunnen gebruikmaken van de passerende streeklijnen.

Lijn 7 (Vredeveld – Pittelo v.v.)
Lijn 7 vervalt en wordt overgenomen door de lijnen 1 en 3 (zie lijn 1 en 3).

Lijn 8 (Noorderpark – Baggelhuizen v.v.)
Lijn 8 vervalt en wordt overgenomen door de lijnen 2 en 3 (zie lijn 2 en 3).

Lijn 12 (Marsdijk – Peelo – Marsdijk v.v.)
Op de momenten dat de lijnen 1 en 2 niet rijden (’s avonds en op zondag), rijdt lijn 12. Deze lijn rijdt tussen Marsdijk en het station dezelfde route als lijn 1. Vervolgens rijdt lijn 12 via het centrum, de Maria in Campislaan en Europaweg naar Peelo en het busstation aan de Martin Luther Kingweg. Lijn 12 wordt uitgevoerd met een kleine bus.

Lijn 603 (Scholierenlijn: Station – Selma Lagerloflaan v.v.)
Lijn 603 rijdt niet langer tussen Veendam en het station van Assen, maar wordt volledig opgenomen in de stadsdienst van Assen en gaat rijden tussen het station en de Selma Lagerloflaan. De tijden van de rit van lijn 603 binnen Assen zijn veranderd. Tussen Veendam en Assen gaat een extra rit rijden van lijn 110, tussen Anderen en Rolde kunnen reizigers gebruikmaken van lijn 53.

Stadsdienst Emmen

Lijn 1 (Centrum – Emmerhout v.v.)
Lijn 1 gaat op koopzondagen ’s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 2 (Centrum – Angelslo v.v.)
Lijn 2 gaat op koopzondagen ’s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 3 (Centrum – Rietlanden v.v.)
Lijn 3 gaat op koopzondagen ’s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 4 (Centrum – Bargeres v.v.)
Lijn 1 gaat op koopzondagen ’s middags twee keer per uur rijden. Deze ritten werden al extra uitgevoerd, maar worden nu op koopzondag vast opgenomen in de dienstregeling.

Lijn 12 (Centrum – Angelslo – Meerdijk v.v.)
De vertrektijden worden aangepast om in de middag een betere aansluiting op lijn 2 te realiseren. Daarnaast sluiten de nieuwe vertrektijden op het station ook beter aan op de treinen naar Zwolle. Halverwege de maand januari start de gemeente Emmen met de reconstructie van de Statenweg en Rondweg. Dit zorgt ervoor dat lijn 12 niet kan rijden. Lijn 12 vervalt dan ook gedurende de werkzaamheden. Ter vervanging komt er voor Angelslo een tijdelijke scholierenlijn 602. Reizigers naar de Meerdijk kunnen reizen met de lijnen 26 en 600.

Lijn 14 (Station – Noordbarge Terra College v.v.)
Lijn 14 is een nieuwe lijn die aankomt op het station als lijn 15. Doordat deze lijn gewijzigde vertrektijden krijgt sluit deze niet meer aan op lijn 21. Lijn 15 gaat doorrijden als lijn 14 naar het Terra College in Noordbarge. Hiermee ontstaat er binnen Emmen een extra reismogelijkheid naar deze school. Het gaat om twee ritten.

Streeklijnen

Qlink-lichtblauw lijn 4 (Roden – Peize – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Beijum v.v.)
Lijn 4 is een Qlink-lijn die de lijnen 6 in Groningen en 317 overneemt. De lijnkleur voor lijn 4 is lichtblauw. De lijn gaat tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge dienen als Citybus en gaat op dit traject gestrekt rijden met lijn 3, waarvan de tijden op elkaar aangepast worden. In Roden gaat lijn 4 niet net als lijn 317 door naar Nieuw Roden. Het nieuwe eindpunt wordt de halte Dorth. Verder vervallen langs de route de haltes Acacialaan en Schultelaan. De route door Nieuw Roden vervalt volledig voor het busvervoer. Tussen P+R Hoogkerk en Roden gaat de bus in de spitsuren zes keer per uur rijden, in de daluren vier keer per uur en ‘s avonds en in het weekend twee keer per uur. Tussen Hoogkerk en Beijum is dit in de spits gelijk en buiten de spits altijd vier bussen per uur behalve op zondagochtend.

Overigens vervalt de route van de huidige lijn 4 in Groningen (Oosterpark – P+R Hoogkerk) volledig. Deze route wordt opgevangen met voornamelijk streeklijnen.

Qlink-paars lijn 5 (Station Europapark – P+R Euroborg/P3 – UMCG – Grote Markt – CS – P+R Haren/A28 v.v./Zuidlaren – Annen v.v.)
Lijn 5 is een Qlink-lijn en neemt de lijnen 22 in Groningen, 308 en 318 over. Bij Euroborg/P3 wordt de huidige route doorgetrokken naar Station Europapark om een betere verbinding tussen dit station en het UMCG op te zetten. Er wordt een basisdienst geboden tussen het Europapark – en P+R Haren/A28. Een aantal ritten rijdt door naar Zuidlaren en Annen. In de spits zijn dit alle ritten (zes per uur). In Annen wordt niet meer via de route door de wijk naar Wepel gereden maar via de Zuidlaarderweg naar BP Stalman, waar een nieuw eindpunt voor de deur komt. In Groningen wordt niet meer via de Sontweg en Bornholmstraat gereden, maar via de Europaweg over de nieuwe busbaan. Dit betekent dat Ikea niet meer wordt bediend. Er komt wel een halte bij de Sontweg aan de Europaweg. De huidige lijn 5 in Groningen wordt overgenomen door de lijnen 8 en 9.

Lijn 15 (Stadskanaal – Emmen v.v.)
De vertrektijden van lijn 15 worden iets verschoven. Dit zorgt ervoor dat er in Emmen geen overstapmogelijkheid meer is op lijn 21. Deze maatregel dupeert scholieren van het Terra College. Daarom komt er voor hen een speciale lijn 14. Lijn 15 rijdt vanaf het station in Emmen door als lijn 14, reizigers van lijn 15 naar het Terra College kunnen dus blijven zitten. Het gaat om twee ritten die doorrijden naar Noordbarge.

Lijn 17 ((Roden – Peize -) P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Lijn 617 wordt hernummerd in lijn 17. De ritten die ‘s ochtends in Nieuw Roden starten starten voortaan bij de halte Dorth in Roden, net als de nieuwe lijn 4. Ook zal lijn 17 doordeweeks buiten de spits gaan rijden.

Lijn 20 (Assen – Meppel v.v.)
Er worden ’s ochtends twee ritten  naar Meppel toegevoegd aan de dienstregeling. Het gaat om één rit die begint in Diever en één rit die begint in Dwingeloo. De rit vanuit Diever rijdt ook via Dwingeloo. Deze ritten zijn bedoeld ter ontlasting van de drukste ochtendrit op lijn 20 en worden uitgevoerd met touringcars. De vertrektijden liggen iets uit elkaar om aan te sluiten op schooltijden.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
De tijden van de spitsritten die nu nog om 7:01 en 8:01 uur vanuit Emmen en Assen vertrekken, worden iets verschoven om beter aan te sluiten op de treintijden in Assen.

Lijn 22 (Emmen – Zweeloo – Beilen v.v.)
De tijden van de spitsritten die doorrijden van en naar Emmen, verschuiven om in de spitsrichting beter aan te sluiten op de trein in Beilen. ‘s Ochtends wordt beter aangesloten op de trein richting Hoogeveen, Meppel en Zwolle ‘s middags wordt aangesloten vanaf de trein van Zwolle, Meppel en Hoogeveen.

Lijn 23 (Assen – Beilen v.v.)
De vertrektijden verschuiven iets om de overstap op de treinen in Assen te verbeteren. De overstap op de treinen in Beilen kan echter niet verbeterd worden.

Lijn 24 (Stadskanaal – Assen v.v.)
Lijn 24 krijgt andere vertrektijden. ‘s Ochtends gaat de bus in Assen aansluiten op de treinen richting zowel Zwolle als Groningen. ‘s Middags sluit de bus voortaan juist aan op de binnenkomende treinen.

Lijn 25 (Zweeloo – Coevorden v.v.)
Er wordt één LijnBelBus-rit toegevoegd tussen het station in Coevorden en Plopsa Indoor. Deze extra rit gaat op reservering rijden rond 15:00 uur.

Lijn 31 (Ommen – Hoogeveen v.v.)
De haltes in Ommen tussen Markt en het station komen te vervallen. Er is geen in- en uitstapmogelijkheid meer bij de tussenliggende haltes. In de ochtendspits wordt de aansluiting van lijn 31 op lijn 34 iets krapper. Mocht de overstap problematisch worden, dan kunnen reizigers aangeven bij de chauffeur dat zij willen overstappen op lijn 34. Deze zorgt er dan voor dat lijn 34 wacht.

Lijn 36 (Hoogeveen – Diever v.v.)
De huidige ritten van en naar Dieverbrug rijden voortaan enkel nog tot de halte Brink in Dwingeloo. Lijn 36 rijdt voortaan in Hoogeveen op sommige momenten van de dag een andere route. ‘s Ochtends rijdt deze richting Diever via de Industrieweg in Hoogeveen en wordt het centrum en de scholen niet aangedaan. In de richting van Hoogeveen worden de scholen en het centrum wél aangedaan. ’s Middags rijdt lijn 36 deze route andersom.

Lijn 38 (Hoogeveen – Dwingeloo v.v.)
De dienstregeling van deze lijn wordt vereenvoudigd. Op alle weekdagen wordt hetzelfde gereden en alleen in de zomervakantie is de dienstregeling nog afwijkend. Nu rijdt lijn 38 in het hoogseizoen nog een andere dienstregeling dan in het laagseizoen.

Lijn 40 (Meppel – Nijeveen v.v.)
De LijnBelBus-ritten zijn opgeheven wegens te weinig gebruik. De vaste ritten van lijn 40 blijven op dezelfde tijden rijden.

Lijn 43 (Emmen – Klazienaveen v.v.)
Lijn 43 komt te vervallen en wordt overgenomen door lijn 300 (zie lijn 300).

Lijn 44 (Kolham – Vries v.v.)
Soms is er geen aansluiting op lijn 78 naar Harkstede. Daarom gaan de ritten van lijn 44 overdag weer doorrijden naar Harkstede. In Hoogezand wordt voortaan gereden via de Abraham Kuypersingel in plaats van de Troelstralaan.

Lijn 48 (Meppel – Havelte v.v.)
Voortaan slaat lijn 48 in één rijrichting de dorpskern van Havelte over. ’s Ochtends gebeurt dit richting Havelte, ’s middags richting Meppel. In de als de dorpskom in de ene richting wordt overgeslagen, wordt deze in de andere richting wel bediend.

Lijn 50 (Groningen – De Punt – Assen v.v.)
Er komt een extra vroege rit op zaterdagochtend bij, met aankomst  om 8:15 uur in Assen.

Lijn 53 (Gieten – Assen v.v.)
Voortaan wordt er tijdens de spits één keer per uur een vaste rit gereden tussen Gieten en Assen via Anderen en Rolde. Voor deze ritten hoeft niet gereserveerd te worden. Buiten de spits rijdt er ieder uur op reservering een LijnBelBus tussen Gieten en Rolde, welke aansluit op lijn 21.

Lijn 54 (Groningen – Onnen – Gieten v.v.)
De LijnBelBus-ritten tussen Annen en Gieten gaan vanaf de nieuwe dienstregeling rijden onder lijnnummer 57. Deze rijdt voortaan door naar halte Hunebed in Anloo. Bij de nieuwe halte bij BP Stadman ontstaat een overstapmogelijkheid op Qlink-lijn 5.

Lijn 57 (Anloo – Gieten v.v.)
Het lijnnummer 57 gaat gebruikt worden voor de LijnBelBus-ritten tussen Anloo en Gieten, die rijden op de momenten dat lijn 54 niet rijdt. Er wordt niet meer doorgereden naar Annen, maar Anloo. Dit gebeurt via de halte rotonde te Annen, waar een overstapmogelijkheid is op Qlink-lijn 5.

Lijn 73 (Groningen – Stadskanaal – Emmen v.v.)
De vertrektijden zijn iets aangepast als gevolg van wijzigingen in de rijtijd. Er vervallen hierdoor geen reismogelijkheden. De ritten, die in de vakantie via de Duinkerkenstraat rijden, gaan voortaan via station Europapark en de Boumaboulevard. Tussen de Duinkerkenstraat en de Bornholmstraat wordt de route daarmee dus iets aangepast. Halte P3 aan de Bornholmstraat komt te vervallen. Vervangende halte is P3/Boumaboulevard.

Lijn 86 (Groningen – Norg v.v.)
Zal in de spitsuren via de Buitenhof en Peizerweg in Groningen gaan rijden (in de spitsrichting) ten behoeve van Iederz. Dit gaat om de ritten die ’s ochtends vanuit Groningen komen en ’s middags Groningen rijden. De bus zal in de spitsrichting door De Wijert blijven rijden.

Lijn 93 (Buurtbus de Hunze: Zuidlaren – Gieten v.v.)
De buurtbus komt te vervallen doordat de buurtbusvereniging stopt met haar activiteiten. Er komt geen alternatief voor de lijn.

Lijn 110 (Winschoten – Assen v.v.)
‘s Ochtends gaat er een extra rit rijden tussen Winschoten en Assen omdat lijn 603 alleen nog maar binnen Assen rijdt. Deze rit sluit op het station in Assen ruim aan op de Intercity naar Zwolle. Deze rit rijdt alleen op werkdagen buiten de schoolvakanties.

Lijn 131 (Balkbrug – Hoogeveen v.v.)
Tussen Hoogeveen en Balkbrug wordt niet meer via de N48 gereden, maar binnendoor. De halte ‘Centrum’ in Balkbrug blijft gelijk.

Lijn 190 (Beilen – Hoogersmilde v.v.)
In Hijken wordt een grotere ronde door het dorp gereden. De halte ‘Westeinde 6’ wordt verplaatst en komt aan de Westeinde zelf te staan.

Lijn 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen – Klazienaveen v.v.)
Lijn 300 zal worden doorgetrokken naar Klazienaveen via de route van de op te heffen lijn 43 via Angelslo. De frequentie van de verbinding met Klazienaveen is twee bussen per uur, op tijden dat lijn 300 vaker rijdt rijdt lijn 300 eveneens slechts twee keer naar Klazienaveen. Op zaterdag is dit één keer per uur. Op sommige momenten moet op het station in Emmen worden overgestapt. Lijn 300 zal niet meer stoppen langs de N34 bij Annen. Daar wordt te weinig gebruik van gemaakt. De bediening hiervan wordt overgenomen door lijn 312. Tot slot zullen alle spitsritten voortaan tot Emmen rijden, ook de ritten die nu nog maar tot Borger rijden.

Lijn 305 (Groningen – Emmen v.v.)
De rit van Emmen naar Gieten, vertrek vanuit Emmen om 18:32 uur wordt geschrapt. De rit die om 19:02 uur uit Emmen vertrekt wordt doorgetrokken naar Groningen.

Lijn 308 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren/A28 – Groningen v.v.)
Lijn komt geheel te vervallen en wordt overgenomen door lijn 5.

Lijn 309 (Groningen – Assen v.v.)
Lijn 309 krijgt door het goede gebruik extra ritten. ‘s Morgens gaan er zes extra ritten vanaf Busstation Marsdijk in Assen naar het station in Groningen vertrekken. Door de toevoeging van de extra ritten zal er in de ochtendspits tussen 7:17 en 8:02 uur iedere vijf minuten een bus vanuit Assen naar Groningen rijden. De drie ritten die nu met een gelede stadsbus rijden zullen volgend jaar gekoppeld blijven aan lijn 15 naar Zernike en zodoende worden uitgevoerd met extra lange bussen. Er gaan in de middag ook vier extra ritten rijden vanaf het station in Groningen naar Busstation Marsdijk.

Lijn 312 (Groningen – Gieten – Stadskanaal v.v.)
Op lijn 312 rijden dagelijks veel versterkingsbussen om alle reizigers te vervoeren. Een aantal structurele versterkingsritten worden omgezet tot vaste ritten. Dit heeft als gevolg dat lijn 312 in de middagspits voortaan vier in plaats van twee keer per uur vanuit Groningen naar Stadskanaal gaat rijden. In de ochtendspits gaat lijn 312 op het drukste moment om de zeven à acht minuten rijden. Eén rit in de ochtendspits wordt gekoppeld aan lijn 15 in de stad Groningen en gaat zodoende direct door naar P+R Zernike. Deze rit wordt uitgevoerd met een extra lange stadsbus. Lijn 312 stopt tenslotte voortaan ook bij de halte ‘N34′ te Annen ter vervanging van lijn 300, die dit niet meer doet.

Lijn 317 (Nieuw Roden – Roden – Peize – P+R Hoogkerk – CS – Grote Markt – UMCG – P+R Kardinge – Lewenborg v.v.)
Lijn 317 wordt geintegreerd in lijn 4. In Roden wordt niet meer naar Nieuw Roden gereden maar slechts tot halte Dorth door een te lage bezetting. In Groningen wordt niet meer naar Lewenborg maar naar Beijum gereden. Lijnnummer 317 komt te vervallen.

Lijn 318 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren/A28 – Groningen v.v.)
Lijn komt te vervallen en wordt overgenomen door lijn 5.

Lijn 402 (Nachtbus: Groningen – Eelde – Vries v.v.)
In Eelde zal de nachtbus niet meer via de doorgaande route over de Burg. J.G. Legroweg rijden, maar door het dorp heen via de route Raadhuislaan – Hoofdweg – Esweg. Daarmee komt de nachtbus iets dieper het dorp in. Of de bediening van Vries behouden blijft is nog niet zeker, dit is afhankelijk van het feit of de gemeente Tynaarlo blijft bijdragen aan de nachtlijn.

Lijn 419 (Nachtbus: Groningen – Assen v.v.)
Op vrijdagnacht rijden er momenteel drie nachtbussen vanuit Groningen naar Assen. Dit wordt ingekrompen tot twee.

Lijn 617 (Scholierenlijn: Nieuw Roden – Roden – Peize – P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Wordt hernummerd in lijn 17 en rijdt vertrekt niet meer uit Nieuw Roden.

Lijn 650 (Scholierenlijn: Groningen – Assen v.v.)
Lijn 650 rijdt op dit moment vaak gelijk op met lijn 50. Om dit te voorkomen worden de vertrektijden van lijn 650 opgeschoven. Daarnaast worden enkele ritten met een lage bezettingsgraad geschrapt.